کد قالب کانون عاشورا حماسه بزرگ تاريخ

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان کانون فرهنگی وهنری کریم اهل بیت شهر سلامی و آدرس kanoonemamhassan24.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1409
بازدید دیروز : 176
بازدید هفته : 1409
بازدید ماه : 1637
بازدید کل : 154293
تعداد مطالب : 2266
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

نویسنده : مهدی احمدی واکبر احمدی
تاریخ : جمعه 7 مرداد 1402


5- مظلوميت،در ابعاد مختلف



مظلوميت امام حسين (عليه السلام) ويارانش در يك بعد نبوده است،بلكه ابعاد گوناگونى از مظلوميت در حادثه كربلا ديده مى شود،دعوت كردن امام و بى وفايى نسبت به آن حضرت،كشتن مهمان، بستن آب به روى آن حضرت و ياران و زنان و كودكان اهل بيت او،جنگ نابرابر سى هزار نيروى مجهز در برابر 72 تن،كشتن كودك شير خوار،حمله به كودكان و زنان،آتش ‍ زدن خيمه ها،تاختن اسب بر پيكر شهدا سرها را بالاى نيزه بردن،جلوگيرى از دفن پيكر شهيدان،اسارت زنان و كودكان آل پيغمبر (صلى الله عليه و آله و سلم) و گرداندن آنها در شهرهاى مختلف و جهات ديگر مظلوميت،همه از ويژگى هاى اين حادثه كه در آن از حوادث مشابه ديگر جدا مى سازد.
ابعاد مظلوميت اهل بيت (عليهم السلام) در آن روز چنان بود كه گاه دشمن بى رحم نيز مى گريست،از جمله در آنجا كه زينب كبرى (عليه السلام) خطاب به عمربن سعد فرمود:
يا عمر بن سعد!اء بوعبدالله و انت تنظر اليه اى عمر سعد!ابوعبدالله را مى كشند و تو نظاره مى كنى؟!
در آن حال،اشك عمر سعد سرازير شد و بر چهره زشت و ناپاك او فرو غلتيد به گونه اى كه از شرم،صورت از زينب (عليه السلام) برگرداند. (18)
به گفته موسيو ماربين آلمانى:مصائبى كه حسين (عليه السلام) در راه احياى دين جدش برخورد وارد ساخت،بر شهيدان پيش از برترى اش داد و بر هيچ يك از گذشتگان چنين مصائبى وارد نشده است... در تاريخ دنيا،هجوم اين گونه مصائب مخصوص حسين (عليه السلام) است. (19)

 



6- قدرت تأثير گذارى



از ديگر امتيازات اين حماسه بزرگ قدرت تأثير گذارى آن در افكار عمومى مسلمانان،بلكه آزاد مردان جهان در طول تاريخ است.
به جرأت مى توان گفت كه اين بعد از قيام عاشورا در طول تاريخ بى نظير است. يعنى نمى توان قيام و نهضتى را در عالم پيدا كرد تا اين اندازه الگو و اسوه آزاد مردان و سبب حركت و جوشش مبارزان در برابر ظالمان و ستمگران،آن هم از زمان وقوع حادثه تا عصر حاضر باشد.
به تعبير ديگر:اين نهضت يك نهضت فرا زمانى و فرا مكانى است. نفوذ نهضت عاشورا در طول و عرض و عمق شگفت آور است. طول زمان،عرض و گسترده جغرافيايى زمين،عمق و نفوذ ژرف در جان آزادگان جهان.
به يقين،كمتر نهضتى را - همانند نهضت حسينى - مى توان يافت كه از همان روز شكست،فاتح و پيروز باشد و از همان روز مغلوب شدن غالب گردد و از همان ساعت كه دشمن،كار مخالف خود را تمام شده مى ديد،كار خودش به پايان رسيده باشد.
توماس كارلايل (20)مى نويسد:بهترين درسى كه از تراژدى كربلا مى گيريم،اين است كه حسين و يارانش ايمان استوار به خدا داشتند. آنها با عمل خود روشن كردند كه تفوق عدد در جايى كه حق با باطل روبه رو مى شود،اهميت ندارد و پيروزى حسين با وجود اقليتى كه داشت،باعث شگفتى من است (21)
كشتن اين پاك مردان نه تنها كمكى به تثبيت حكومت فرزندان ابوسفيان نكرد،بلكه در سقوط آنان تسريع نمود و سرنگونى آنان را شتاب فزاينده اى بخشيد.
اعتراضات فردى و گروهى مردم و قيام هاى خونين پس از عاشورا،همگى از قدرت تأثير گذارى اين انقلاب خونين و و پيروزى واقعى عاشوراييان حكايت دارد در بخش پنجم اين كتاب،بيش تر در اين باره سخن خواهيم گفت.
عباس محمودعقاد(22)نويسنده معاصر مصرى مى نويسد:
يزيد را در داستان كربلا برنده مطلق و كامياب و پيروزمند بر حريف خويش ‍ مى بينم و حسين را در آن روز - بر عكس - مغلوب و شكسته خورده مى نگريم،ولى پس از مدت كوتاهى علائم و نشانه ها با وضع شگفت آميزى جابجا مى شود و در كفه هاى سنجش،دگرگونى حيرت آورى پديدار مى گردد،تا آنجا كه كفه زيرين،بر فراز آسمان مى رود و كفه فرازمند،به زمين فرود مى آيد و شگفتا كه اين حقيقت به قدرى روشن و آشكار است كه جاى هيچ سخنى را در نشخيض كفه هاى سود و زيان،براى هيچ نظاره گرى باقى نمى گذارد. (23)
از جلوه هاى ديگر نفوذ و تأثير اين حادثه غم انگيز آن است كه پس از قرن ها،ميليون ها علاقمند به آن حضرت،هر سال در ايام محرم و به خصوص در تاسوعا و عاشوراى حسينى،به عزادارى براى آن حضرت و يارانش،و تجليل و تكريم از آنان مى پردازند و در اين راه هزينه هاى سنگينى مى كنند و زحمات و رنج ها را به جان مى خرند و كودك و جوان و پير،زن و مرد مشتاقانه به راه اقامه هر چه باشكوه تر عزاى حسينى بر مى خيزند.

 

دشمنت كشت،ولى نور تو خاموش نگشت   آرى آن جلوه كه فانى نشود،نور خداست

 

كتاب حاضر

 

هر چند درباره نهضت حسينى و قيام خونين عاشورا،كتاب هاى فراوانى در طول تاريخ نوشته شد،ولى از آنجا كه عمق اين حادثه فراتر از آن است كه فكر مى كنيم و بررسى ابعاد اين قيام هر زمان درس هاى تازه اى به ما مى آموزد و نويسندگان معاصر را به تدوين كتاب هاى تازه اى واداشته كه بسيار ارزشمند است،ولى احساس مى شود همچنان جاى بحث و بررسى و تحليل پيرامون اين انقلاب بزرگ حسينى باقى است و مى توان با نگاهى تازه، از آن درس هاى تازه اى گرفت.
به همين منظور،از محضر مرجع عاليقدر و نويسنده بزرگ اسلامى حضرت آية الله العظم مكارم شيرازى (مد ظله العالى) - كه انديشه و قلم وى آثار پر بركتى را براى جهان اسلام به همراه داشته - خواسته شد كه اگر مصلحت بداند كتاب در اين باره تدوين شود. معظم له ضمن استقبال از اين پيشنهاد،فرموند:درباره عاشورا و قيام امام حسين (عليه السلام) كتاب هاى فراوان نوشته شده است،بنابراين نياز است كتابى با ابتكارات تازه و مطالبى نوين به رشته تحرير در آيد،لذا در اين باره بايد بيش تر انديشيده شود.
پس از مدت معظم له ما را دعوت كرد و فرمود:طرح تازه اى براى بررسى قيام امام حسين (عليه السلام) به خاطرم رسيده كه چهار چوب هاى آن تدوين شده و اگر مطابق آن به تدوين مطالب بپردازيد،كتاب پر محتوا و نوينى خواهد شد.
پس از بيان سر فصل هاى طرح توسط مرجع عاليقدر،ملاحظه شد -همان طور كه از معظم له انتظار مى رفت - طرحى نو و ابتكارى در اين باره انديشيده شده است كه حقيقتا مى تواند خلاءى را در اين رابطه پر كند.
برابر رهنمود ايشان،شروع به تحقيق و تدوين كتاب با استفاده از منابع مهم و معتبر شيعه و اهل سنت كرديم و هر قسمت كه آماده مى شد،نخست براى يكديگر بازخوانى كرده و پس از اصلاحات،آن را به محضر معظم له تحويل مى داديم. ايشان نيز با دقت آنها را مى خواند و اصتلاحاتى ارزنده را در نوشته هاى ما انجام مى داد،نكاتى را بر آن مى افزود و تذكرات براى تكميل مطالب ارائه م فرمود:بدين سان كتاب حاضر نوشته شده است.
جالب آن كه شروع برنامه و ارائه طرح اوليه كتاب،در روز اربعين 1423 هجرى قمرى بود و تدوين كتاب نيز - بدون هيچ برنامه ريزى قبلى - در اربعين سال 1426 (11/ 1/ 1384) به پايان رسيد.
اين كتاب از شش بخش تشكيل شده است:
بخش اول:شخصيت امام حسين و فلسفه عزادارى
بخش دوم:ريشه هاى قيام عاشورا
بخش سوم:انگيزه هاى قيام عاشورا
بخش چهارم:رويدادهاى قيام عاشورا
بخش پنجم:آثار و پى آمدهاى قيام عاشورا
بخش ششم:بخشى از اشعار برگزيده
اميدوارم اين بضاعت مزجاة مورد قبول حضرت حق و پذيرش مولاى ما حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه السلام) قرار گرفته و ذخيره اى براى روز قيامت ما گردد.
اللهم ارزقنا شفاعة الحسين يوم الورود و ثبت لنا صدق عندك مع الحسين و اصحاب الحسين الذين بذلو مهجهم دون الحسين (عليه السلام)
آمين يا رب العالمين
سعيد داودى - مهدى رستم نژاد

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





موضوعات مرتبط: ویژه نامه محرم